Instituut Blankestijn

Utrecht

Instituut Blankestijn is gevestigd aan de Oude Gracht te Utrecht. De particuliere school biedt basisonderwijs en voortgezet onderwijs voor boven- en onderbouw aan.

Over Instituut Blankestijn

Instituut Blankestijn te Utrecht is opgericht in 1965 en biedt particulier basis- en voortgezet onderwijs. De school is de oudste particuliere school in Nederland. Instituut Blankestijn ontwikkelde een uniek programma dat landelijke bekendheid kreeg waarbij de laatste twee schooljaren van de bovenbouw werden in een jaar samengevoegd. Momenteel bieden meerdere particuliere scholen deze mogelijkheid.

Service

Vraag gemakkelijk informatie aan bij meerdere scholen tegelijk via ons gebruiksvriendelijke reactieformulier.
Vraag informatie aan Ga naar website

Kenmerken

  • Utrecht
  • Basisonderwijs, Voortgezet Onderwijs,
  • 125 leerlingen
  • VMBO, HAVO, VWO
  • gemiddeld 6 leerlingen per klas
  • Individuele studiebegeleiding
  • 49 jaar ervaring in particulier onderwijs
  • Streven naar een zeven op het examen
  • 95% geslaagden, gemiddeld over de laatste drie jaar

Werkwijze Instituut Blankestijn

Instituut Blankestijn stelt dat goed onderwijs begint bij het goed uitleggen en de docenten nemen hiervoor de tijd voor elke leerling. De school ziet de groepsgrootte als een belangrijk indicator voor de kwaliteit die het onderwijs kan bieden. In elke klas van Instituut Blankestijn zitten daarom maximaal 8 leerlingen waardoor er tijd is voor individuele begeleiding. Er is aandacht om met het specifieke karakter van de leerling tot het beste resultaat te komen.

Bij aanvang van de opleiding wordt geanalyseerd welke zorg en aandacht de leerling nodig heeft. Naast dat elke leerling wordt begeleid door een mentor is er op Instituut Blankestijn ook een remedial teacher aanwezig welke individuen extra kan begeleiden.

Instituut Blankestijn werkt met 3 afdelingen: Basisschool, Onderbouw en Bovenbouw.

Basisschool

Op de basisschool van Instituut Blankestijn ligt de focus op het voorbereiden op de cito-toets en de brugklas. Het doel in groep 7 is het gedegen voorbereiden op de cito-entreetoets. In groep 8 volgen de leerlingen al een aantal lessen van de brugklas om te wennen aan het voortgezet onderwijs. Daarbij wordt de leerling op Instituut Blankestijn geleerd om zelfstandig te werken met een agenda. Doordat de basisschool en de onderbouw in hetzelfde gebouw zijn ondergebracht is er ook contact met leerlingen van de onderbouw.

Buiten de lessen worden er diverse activiteiten georganiseerd op Instituut Blankestijn.

Onderbouw

In de onderbouw (klas 1,2 en 3) van Instituut Blankestijn maken de leerling kennis met de vakken waarin ze (gaan) uitblinken. Hierbij worden de leerlingen ondersteund om een goede richting te kiezen voor de Bovenbouw.  In de Onderbouw wordt er aan 6 leerlingen per klas les gegeven. Instituut Blankestijn schenkt veel aandacht aan het duidelijk en herhaaldelijk uitleggen van de leerstof, daarbij wordt de stof regelmatig overhoort. Als uit de overhoringen blijkt dat de leerling nog een achterstand heeft wordt er actie ondernomen. Buiten de reguliere lessen organiseert Instituut Blankestijn regelmatig andere activiteiten.

Bovenbouw

In de bovenbouw van Instituut Blankestijn wordt de leerling voorbereid op het VMBO, HAVO of VWO examen. Voor iedere leerling wordt een studietraject opgesteld welke, ook gezamenlijk met de ouders, geëvalueerd wordt. Binnen het studietraject wordt er gericht naar het examen toegewerkt. Op Instituut Blankestijn heeft de docent aandacht voor iedere leerling waarbij de stof  uitgelegd en regelmatig herhaald wordt. Instituut Blankestijn vat haar onderwijsvisie samen met: “ouderwets en degelijk onderwijs wat samengaat met moderne discipline.”

Buiten de reguliere lessen worden er regelmatig activiteiten georganiseerd.

Meer weten? Lees het interview met de rector van Instituut Blankestijn, Frans van Heijningen.

  • Oud leerlingen aan het woord

    Van 1993 tot 1997 stond ons leven in het teken van Blankestijn, nee, ik kan beter zeggen: wás ons leven Blankestijn.
    We stonden om 6 uur op om op tijd de trein naar Utrecht te halen en ’s avonds reden we vaak pas na half zeven station Leiden binnen.

    Waarom die moeite, iedere dag anderhalf uur heen en anderhalf uur terug reizen? Omdat wij op Blankestijn werden begrepen!
    De klassen waren niet groter dan 4 tot 6 leerlingen zodat iedereen de aandacht kreeg, die nodig was. Heel belangrijk, vooral voor mij, omdat ik dyslectisch ben en in de grote klassen van de school waar ik leerling was, met meer dan 30 leerlingen, volledig wegzakte.

    Op mijn 15de vertrok ik dus alleen naar Utrecht. In het begin was ik erg verlegen. Het was ook wel heel spannend: een nieuwe school waar je niemand kent. Maar al snel kwam ik erachter dat veel andere leerlingen zich ook zo voelden. Zij kwamen ook van ver en verbleven soms in gastgezinnen.

    Bovendien hadden we één ding gemeen, op onze oude scholen werden we als buitenbeentjes gezien en was men meer bezig met wie onze ouders waren dan met ons. Het was een verademing om in een omgeving te komen waar we onszelf konden zijn. Mijn zusje Marlous volgde al snel. Ze had geen leerproblemen, maar ze was het zat om op school constant geconfronteerd te worden met jaloezie. Vanaf dat moment hebben we op de Oudegracht samen een leuke tijd gehad en hebben we vriendschappen gesloten met mensen met wie we nu nog steeds contact hebben. Natuurlijk hebben we veel geleerd!

    Beiden slaagden we voor ons VWO, waarna we begonnen aan
    een nieuw avontuur: de Universiteit van Amsterdam!
    Marlous ging economie studeren en ik rechten.

    De tijd op de UvA was mooi, maar het was geen Blankestijn!

    Suze en Marlous Mens, Instituut Blankestijn

  • Oud leerling aan het woord

    Na met moeite op mijn 16de geslaagd te zijn voor mijn HAVO-examen wilde ik nog niet gaan studeren. Het halen van mijn VWO-diploma was het volgende doel, al wist ik wel dat ik daar extra begeleiding voor nodig had.

    Instituut Blankestijn leek mij een goede optie. Als ik er nu dan ook aan terug denk, heb ik er een goede tijd gehad. De manier waarop de leraren betrokken zijn bij je ontwikkeling en hoe ze zich inzetten om elke leerling op hun eigen manier te helpen en te laten slagen, geeft aan dat men hier persoonlijk en toegewijd te werk gaat.

    Daarnaast heeft het werken in kleine klassen en met leuke mensen ervoor gezorgd dat ik nu weet dat je door hard werken in een fijne omgeving je doelen kan bereiken.

    Annet Dekker, Instituut Blankestijn

Zoek een particuliere school in de buurt

Ontdek Tio's Topopleidingen op de open dag!
  • Plaats
  • Wat voor soort school?
Vecht College
Instituut Blankestijn
Fotoacademie
Infinity college
De Amsterdamse School
eurocollege
Europort Business School
Intercollege Business School