Instituut Blankestijn voortgezet onderwijs stelt dat goed onderwijs begint bij het goed uitleggen en bij de afspraak dat de docenten tijd nemen voor elke leerling. De school ziet de groepsgrootte als een belangrijk indicator voor de kwaliteit die het onderwijs kan bieden.

In elke klas van Instituut Blankestijn zitten daarom maximaal 8 leerlingen. Daardoor is er tijd voor individuele begeleiding. Er is volop aandacht om met het specifieke karakter van de leerling tot het beste resultaat te komen.

Bij aanvang van de opleiding analyseren wij welke zorg en aandacht de leerling nodig heeft. Elke leerling krijgt vervolgens een mentor en er is op Instituut Blankestijn ook een remedial teacher aanwezig die individuele leerlingen extra kan begeleiden.

Instituut Blankestijn voortgezet onderwijs werkt met 2 afdelingen: Onderbouw en Bovenbouw. 

Pluspunten

Gemiddeld 6 leerlingen per klas
Individuele studiebegeleiding
55 jaar ervaring in particulier onderwijs
Streven naar een 7 op het examen
95% geslaagden, gemiddeld over drie jaar

Service

U kunt met de school in contact treden via de onderstaande buttons.

Karakteristiek

  • 1 locatie: Utrecht
  • Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs
  • 125 leerlingen
  • Bereid voor op examen via school
  • VMBO, HAVO en VWO

Meer informatie over Instituut Blankestijn

Onderbouw

In de onderbouw (klas 1,2 en 3) van Instituut Blankestijn maken de leerling kennis met de vakken waarin ze (gaan) uitblinken. Hierbij krijgen de leerlingen een goede ondersteuning om een goede richting te kiezen voor de Bovenbouw. In de Onderbouw zitten gemiddeld 6 leerlingen per klas. Instituut Blankestijn schenkt veel aandacht aan het duidelijk en herhaaldelijk uitleggen van de leerstof. De docenten overhoren de stof regelmatig. Als uit de overhoringen blijkt dat de leerling nog een achterstand heeft wordt er actie ondernomen. Buiten de reguliere lessen organiseert Instituut Blankestijn regelmatig andere activiteiten.

Bovenbouw

In de bovenbouw van Instituut Blankestijn krijgt de leerling voorbereid op het VMBO, HAVO of VWO examen. Voor iedere leerling wordt een studietraject opgesteld welke, ook gezamenlijk met de ouders, geëvalueerd wordt. Binnen het studietraject wordt er gericht naar het examen toegewerkt. Op Instituut Blankestijn heeft de docent aandacht voor iedere leerling waarbij de stof uitgelegd en regelmatig herhaald wordt. Instituut Blankestijn vat haar onderwijsvisie samen met: “ouderwets en degelijk onderwijs wat samengaat met moderne discipline.” Buiten de reguliere lessen worden er regelmatig activiteiten georganiseerd.

Kennismaking met het Voortgezet Onderwijs van Instituut Blankestijn 

U kunt kennismaken met Instituut Blankestijn via een open avond in Utrecht. Daarnaast is de school altijd bereid om u te ontvangen voor een persoonlijk gesprek. Uitgebreide regionale informatie voor een locatie bij u in de buurt, vindt u op de pagina “Informatie of vergelijken van scholen in het voortgezet onderwijs“.

Na met moeite op mijn 16de geslaagd te zijn voor mijn HAVO-examen wilde ik nog niet gaan studeren. Het halen van mijn VWO-diploma was het volgende doel, al wist ik wel dat ik daar extra begeleiding voor nodig had.

Instituut Blankestijn leek mij een goede optie. Als ik er nu dan ook aan terug denk, heb ik er een goede tijd gehad. De manier waarop de leraren betrokken zijn bij je ontwikkeling en hoe ze zich inzetten om elke leerling op hun eigen manier te helpen en te laten slagen, geeft aan dat men hier persoonlijk en toegewijd te werk gaat.

Daarnaast heeft het werken in kleine klassen en met leuke mensen ervoor gezorgd dat ik nu weet dat je door hard werken in een fijne omgeving je doelen kan bereiken.

Annet Dekker, leerling bij Instituut Blankestijn

Van 1993 tot 1997 stond ons leven in het teken van Blankestijn, nee, ik kan beter zeggen: wás ons leven Blankestijn.
We stonden om 6 uur op om op tijd de trein naar Utrecht te halen en ’s avonds reden we vaak pas na half zeven station Leiden binnen.

Waarom die moeite, iedere dag anderhalf uur heen en anderhalf uur terug reizen? Omdat wij op Blankestijn werden begrepen!
De klassen waren niet groter dan 4 tot 6 leerlingen zodat iedereen de aandacht kreeg, die nodig was. Heel belangrijk, vooral voor mij, omdat ik dyslectisch ben en in de grote klassen van de school waar ik leerling was, met meer dan 30 leerlingen, volledig wegzakte.

Op mijn 15de vertrok ik dus alleen naar Utrecht. In het begin was ik erg verlegen. Het was ook wel heel spannend: een nieuwe school waar je niemand kent. Maar al snel kwam ik erachter dat veel andere leerlingen zich ook zo voelden. Zij kwamen ook van ver en verbleven soms in gastgezinnen.

Bovendien hadden we één ding gemeen, op onze oude scholen werden we als buitenbeentjes gezien en was men meer bezig met wie onze ouders waren dan met ons. Het was een verademing om in een omgeving te komen waar we onszelf konden zijn. Mijn zusje Marlous volgde al snel. Ze had geen leerproblemen, maar ze was het zat om op school constant geconfronteerd te worden met jaloezie. Vanaf dat moment hebben we op de Oudegracht samen een leuke tijd gehad en hebben we vriendschappen gesloten met mensen met wie we nu nog steeds contact hebben. Natuurlijk hebben we veel geleerd!

Beiden slaagden we voor ons VWO, waarna we begonnen aan
een nieuw avontuur: de Universiteit van Amsterdam!
Marlous ging economie studeren en ik rechten.

De tijd op de UvA was mooi, maar het was geen Blankestijn!

Suze en Marlous Mens, leerlingen bij Instituut Blankestijn
Scroll naar boven